Pleunie's reis in Vietnam

Praalgraven in Hue

Heey allemaal,

Ik heb ondertussen weer wat kilometers gemaakt en bijna mijn eindbestemming bereikt.

Het was moeilijk afscheid nemen van het prachtige Hoi an, maar de reis ging toch echt verder naar Hue. De weg er naartoe was prachtig langs de kust en door de bergen. We zijn de oude grens tussen Noord- en Zuid-Vietnam overgestoken. Deze lag boven op de berg en vanaf hier hadden we prachtig uitzicht. Jammer dat er wat smog hing anders hadden we nog verder kunnen kijken. Ook zijn we gestopt bij de marmeren bergen. De naam zegt het al, de bergen met de marmeren stenen. Er zijn 5 marmeren bergen. Ieder staat symbool voor een elementen, water, aarde, vuur, metaal en hout. Op de bergen staat een tempel en in de grotten vind je ook pagodes. Vooral de pagode in de grot is erg mooi. Er heerst een soort mystieke sfeer.

De eindbestemming van die dag was Hue. Hue is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam. In de stad vindt men een oude citadel, ook wel 'Verboden stad' genoemd. In de citadel woonde de keizerlijke familie en de bediende. De stad was niet toegankelijk voor het gewone volk en ook andere belangerijke bestuursleden hadden maar toegang tot een gebouw. Ik ben zelf niet in de stad geweest, want hier was helaas geen tijd voor en blijkbaar is het vanbinnen niet meer zoals vroeger en is het meer een toeristische attractie geworden. De poort tot de stad was wel indrukwekkend. Ook was het apart om erheen te lopen, want vroeger wist je natuurlijk ook niet wat er afspeelde aan de andere kant van de muur.

Wel heb ik de keizerlijke praalgraven bezocht bij Hue. Deze zijn echt prachtig. Ieder graf ligt in een groot ommuurd gebied. Binnen het gebied heb je verschillende tempels en gebouwen die uiteindelijk leiden tot het graf. Zo vind je aan het begin altijd een erehof met standbeelden van wachters. Vervolgens kom je bij een toren met een soort grafsteen waar de verdiensten van de keizer opstaan. Dan kom je bij de tempel en vervolgens bij het graf. Dit is volgens de traditionele vietnamese manier. Ook zijn we naar een graf dat is aangelegd door de Fransen. Deze is erg kitsch maar wel indrukwekkend.

Vanuit Hue hebben we de nachttrein naar de hoofdstad Hanoi gepakt. De nachttrein was prima, maar het was wel een lange rit en ik had niet echt lekker geslapen. In Hanoi verbleven we in de wijk van de 36 gilden. In deze wijk woonde de eerste ambachtslieden die moesten werken voor de keizer en het hof. De werkleiden kwamen van het platteland. Zij prachten hun eigen tempels met beschermhelden en gemeenschapshuizen mee. De werklieden met dezelfde ambacht gingen bij elkaar wonen. En nog steeds vind je in een straat alle kledingwinkels, andere straat alle kruidenwinkels. In de wijk is het elke dag een drukte met alle verkopers en de smalle nauwe straat zorgen ook voor een leuke sfeer.

Verder is er niet zo veel te zien in Hanoi. Wel allemaal leuke prima dingen maar Ho Chi Minh city heeft veel meer te bieden. S'middags zijn we verder gereisd naar het noorden tot aan de grens met China.

Ik bevind met nu ook op 1600 meter. Morgen ga ik een trektocht maken van 2 dagen. Later zal ik jullie natuurlijk laten weten hoe het was.

Het einde van mijn avontuur begint inzicht te komen. Vrijdag 13 mei vlieg ik terug naar Nederland. Ik heb heel veel zin in mijn laatste dagen maar ben ook af aan het tellen om naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Maar voor nu nog even genieten.

Groetjes en kusjes Pleunie

Reacties

Reacties

Ben Sturme

Hallo Pleunie, ik was even 'achter' met lezen. Een heel mooi verhaal. Met deze schrijfwijze maak je wellicht onbewust reclame voor Vietnam ! Groeten, Ben

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active